Dyr utrustning eller inte?

Tänkte ställa er en ganska intressant fråga om.. - Utrustning!

Hur är de egentligen? Vad ska man ha? Det som är dyrast eller snyggast?

De flesta tävlingsryttare har märkeskläder. Men vad är märkeskläder då?
-För mig är de dyra saker, det som kostar några hundra/tusenlappar mer än vanligt. Några vanliga är Kingsland, Pikuer, John Whitaker, GPA osv. Sen finns de ju dessa som samshield, gersemi, martha ridewear som är lite dyrare.

Men Jacson, Horze och de då? Räknas de också som märkes? Eller är de mer som Hööks?





Något som jag också tycker är konstigt, så är det de som har allt i märkes, men tävlar/hoppar ld...?

Förstår självklart att man vill ha fin utrustning och sånt, även om man inte tävlar SM. Men min åsikt är:
-Är det inte bättre att lägga dem tusenlapparna på träning, som är mycket mer behövligt OCH VIKTIGARE än kläder, schabrak? 

Ex. vissa tycker det är dyrt med en träning för 500kr, men däremot är det ok att köpa en jacka för 3000kr? Ifs håller jackan längre, men tänk så mycket träning och kunskap du och din häst kunde fått ist för en jacka!


Detta är en ganska komplicerad fråga för mig, har svårt för att säga vad jag tycker.

Men Vad tycker ni? :-)




Kommentarer
Postat av: FRIDA ELMLUND

Först och främst tycker jag inte att Jacson och liknande räknas som märkesgrejer, isåfall är allt märkesgrejer. Allt har en tillverkare och tillhör ett märke men räknas inte som märkessaker för det.



Jag tycker det är okej att ha dyr utrustning i tex LD eller på pay and rides osv, bara för att man inte tävlar högre betyder det inte att man inte är duktig, det kan helt enkelt vara så att man har en häst som är grön och inte redo för något högre än :)

Jag kan erkänna att jag är lite mer negativ när jag ser någon med dyr utrustning som rider illa (och tänker ofta att det kanske vore bättre om denne la pengarna på träning istället) än vad jag är mot någon med billigare som rider illa. Jag menar inte att jag tycker det är okej att folk rider illa, men har de ingen dyr utrustning blir det automatiskt så att man ursäktar dem på något sätt xD Haha

2010-12-27 @ 20:08:10
URL: http://fridaelmlund.weebly.com
Postat av: isabella björkman

precis så tkr jag med, men sen ser de lite ... när folk som tävlar MVS kommer med JOFA hjälm och sånt, hahah xD

2010-12-27 @ 20:30:37
URL: http://ihb.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag tycker som du bella! Men när det ändå handlar om märken, vilket är ditt favoritmärke?

2010-12-27 @ 20:44:30
Postat av: Louice Råå

Jag tycker det kvittar om man har märke eller inte, å de kvittar vilka klasser man rider.

Som jag själv tex, jag har både märkes saker och saker från hööks, jacson, horze mm. Men jag köper det jag tycker e snyggt, å sen om det är dyrt eller billigt kan kvitta. Jag tycker bara det är kul om man kan hitta ett snyggt schabrak på hööks. Okej visst, jag har ju hellre ett märkes än ett hööks har försökt å kopiera. Men annars tycker jag dom är helt ok.

Men som sagt, jag själv tävlar inte, är bara ute på tränings tävlingar och jag har jw och sånt när jag tävlar. Även på träningar. Men det är för jag själv inte vill ut och tävla riktiga tävlingar. Och jag rider inte bra. Men jag vill ha fina saker på min häst ändå :) Roligare när man känner att hästen e fin, även om man inte är ett proffs :P Jag har nästan alltid mina finaste schabrak och sånt på träningar, för jag sällan är ute å "tävlar".



Men sen håller jag ju med om att det kanske ser lite dumt ut om en liten 12 åring sitter med ALLT i märkes, å sen en som rider MVS har JOFA som du skrev haha skulle se lite roligt ut :P

2010-12-28 @ 02:07:10
URL: http://louiice.blogspot.com
Postat av: sanna

Håller verkligen med om de med rida LD och ha massa grejjer:P

Asså typ ha en transport för typ 70000 och så en häst som knappt hoppar LD haha de elite cp tkr jag :P

2010-12-28 @ 18:49:10
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag håller med till viss del men T.ex. så har jag presic köpt en ung ponny som jag inte har tävlat än och jag har vissa märkes grejer. Och det kommer jag använda när jag ska tävla LD med henne. Och bara för det tränar jag minst lika mycket som villken annan person som helst.

2010-12-31 @ 16:07:15
Postat av: isabella

svar till carro:

absolut! När jag börja hoppa beeche, så hoppa jag oxå LD men jag hade ändå märkes saker :)

2011-01-02 @ 21:15:21
URL: http://ihb.blogg.se/
Postat av: Anonym

en transport för 70 tus men en häst som inte ens kan hoppa LD??? Whaaaat... sen om hsten inte kan hoppa ska den väl åka säkert /tryggt lr är det bara jag som tänker så... sen tycker jag det kan kvitta om man tvlar LD , Har en skogsmulle eller elit häst för märkesgrejer är oftast i bäst kvalité (bortsett från kingsland) och vi alla vill väl ha det som är bekvämast och snyggast på våra älsklingar??? även om man lägger mkt pengar på märkesutrustning finns faktiskt vi som har råd med träningar oxå :P

2011-01-06 @ 22:00:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0