nyår imorrn!

gör ingen år-sumé, men tänkte visa er min och Beeches "resa" för iår! Tycker den har varit väldigt intressant och lärorik! För vissa köper till sig framgång, (köper SM ponnyer/hästar osv) men de tycker inte jag att ja har gjort, trots att han är en superponny! 

(START, Mars 2010)

-När jag fick han hade han lång man och såg lite skogsmullig ut, så det första jag gjorde när jag fick hem han var att rycka manen (insane, i know).


-Jag tränade upp konditionen och börja hoppträna med han efter unge. en vecka.


-Efter några veckor tävlade vi i Ängelholm, LD & LC och de gick jättebra. Nolla i LDn & blev 4a i LC.


-Vi fortsatte att tävla och jag fick några placeringar med han. Sen i början i maj tävla vi vår första regionala +
utonhus i Trolleholm, vilket kanske inte var så bra.. Han var helt anorlunda och lite "rädd/stel". Inte alls samma häst som han va innan inomhus. Så i första klassen, LB, fick vi ett stopp på tvåan och i andra klassen (LB, Mountain horse cup) stanna han på trean och jag ramla av.

-Efter den helgen skulle jag hoppa han i paddocken "hemma", men jag var jätterädd och våga inte äns hoppa ett 60cm räcke! Jag red ist mot en 50cm oxer, som han stanna på och jag ramla av. Då blev jag så besviken och ledsen, för jag tänkte att allt va mitt fel, jag va kass, jag hade förstört hästen och blah bla..


-Den 13 Maj tävlad jag på Åsbo PK, LD och LC. (vi börja om från början) och gick nolla i LD och blev 4a i LC (igen, *hehe*). 


-Jag tävlade i Åsbo RF, där hoppa jag LC & LB. I LCn blev jag 3a och i LBn stannade han två gånger på 3an. Jag kände bara mig så trött. De gick bara upp pch ner, och jag ville ju inte hoppa på LC/LB föralltid! MEN, jag intalade mig: motgång ger framgång!

 
-Jag samlade mig efter några veckor och tänkte en dag: Nej, det här är inte jag! Jag är inte rädd för att hoppa, och peppade mig själv! Vi åkte till Ljungbyhed, där Jenny & Niklas Arvidsson hade träningshoppning. De höjde till första rundan till 80-90 och andra rundan 100-110. Jag va så himla nervös och rädd, men jag gjorde det och  vann över min rädsla! Där hoppa jag några gånger, och det hjälpte mig verkligen! För det var precis som en tävling, fast det var bara stor hästar där förutom Beeche. Men man ville inte skämma ut sig när Niklas Arvidsson, Jörgen Larsson m.f. var där..


- Den 15 Juli tävlade jag i Ängelholms RF, LC & LC+5. I LCn fick jag en rivning och likadant i LC+. Men nu började han bli för pigg och dragig, vilket va både positivt och negativt!


-Dagen efter, så efteranmälde vi honom till LB, LB. Det var vår andra regionala tävling och Vi fick en rivning i varje, men för mig kvitta de - FÖR vi gjorde de! Vi klara de, två bra runder Utan stopp eller tendens till det = stor framgång!

-Vi åkte upp till stugan och en dag sa mamma att hon hade anmält mig och tessan till en regional tävling, i Falköping (ligger runt Grevagården). Där hoppa vi LB, LB och fick även där en rivning i varje klass. Det var även Moutain horse ponny cup, fast väster götlands. Och vi fick revange med bra resultat!


-När vi kom hem tävlade vi i Frosta RF, vilket var på gräs. Det var första gången på gräs som vi hoppa, och jag var rädd att det skulle gå som i trolleholm.. Första klassen LB, gick jättebra och vi nolla och blev 4a! Första reg. placeringen. I LB+5, vilket även va debut fick vi 2 ner, men de va missbedömning med båda, men jag kände att självförtroendet steg!

-Vi fortsatte att tävla under hösten med bättre och bättre reslutat hela tiden!

-I Trolleholm (inomhus) så debuterade vi LA, men denna gången tänkte jag att jag skulle visa vad vi lärt oss och hur mkt bättre vi hade blivit och vi gick nolla, iaf för mig! Fast när vi hade hoppats nästa SISTA hindret och va felfria, så tror han att vi ska hoppa ett annat hinder och hoppar fel hinder! NEJ! Gud vilken miss det var, men struntsamma för vi gick nolla enligt mig!! Stort +!!




-Under hösten och vintern nu har de gått så himla bra och vi klättrar uppåt hela tiden! För man lär sig av sina misstag, men bara dem som vill! Senaste tävlingen är nu Julahoppningarna, där vi hoppa LB, LA. I LB fick vi ett ner i omh (kom fel) och ett ner i LA (kom nära här med), men vem bryr sig? Fick kanon runder och han va inte i ett hinder mer än det han rev! Tycker det är jättebra, med tanke på hans ålder och dem han tävlar mot!

"Jag kommer ihåg för 1 år sen, så var jag, Josefine och mamma i Laholm och kolla på en ponny som vi skulle provat. Då när ett ekipage kom in på banan sa jag: Lyssna nu och lägg märke till att denna ponnyn inte är i ett hinder, och det är den inte heller! Den ponnyn är otrolig! Då tänkte jag, tänk om jag också hade hittat en sån ponny som inte är i mer än det han river och nu har jag det! ed ännu lite mer träning så...
Menar att
drömmar slår in!"



Kommentarer
Postat av: emma

Det är tackvare ryttarinnan på hästen som det gått så bra! Du rider jättebra och vad jag har läst och sett bild och filmer så kommer ni gå väldigt långt!

2010-12-30 @ 13:11:48
URL: http://lollipoop.blogg.s e
Postat av: nellie

jaja bara glöm mig jag var faktiskt också med i laholm :(

2010-12-30 @ 22:36:53
Postat av: isabella

Svar til nellie:



Just de! Hade glömt att du fanns! Nej skoja bara! ;)

2010-12-31 @ 13:21:28
URL: http://ihb.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad ska du ha för nyårslöften? :D



jättefin ponny förresten!

2010-12-31 @ 14:51:06
URL: http://blubbiiz.blogg.se/
Postat av: Jossan & Nessie

Duktiga ni är :)

2011-01-02 @ 14:03:57
URL: http://goodness.blogg.se/
Postat av: Anonym

Måste först säga att du har en jättebra blogg och du är otroligt duktig!! Jag har läst din blogg i nårra månader och har verkligen inspirerats. Du får mig att tänka positivt och min ridning har blivit bättre tack vare d. Men nu till frågan; jag hoppar bara ld, lc men blir väldigt nervös ibland. Har du något tips? Som man kan tänka?

2011-01-05 @ 22:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0