Björkman knoppar:

Här kmr video o bilder från idag när ja knoppa kyra. Josse (min personliga fotograf) fotta o filma med min fjuttiga kamera, haha.

förklarar hur ja göra här då:

materiel:

tottar
sax
kam
mangelé
 






resulatet.

Här kmr några bilder steg-för-steg:

1. börjar med att klippa av de långa/"överflödiga" av flätan, så de e ca 1cm man efter flätans slut.


2. sen viker jag den på mitten.


3. sen viker jag den igen (mot mig)


4. sen tar ja på gummibandet och tar de några varv, så knoppen verkligen sitter fast!


klart!

sen gjorde jag pannluggen med:

1. Tar mangelé i och kammar ut.


2. delar in pannluggen i små delar sen och börjar fläta (inbakad, det är snyggast!)


3. flätar med små delar i taget, blir snyggast så.


done!

video:

de går lite snabbt, men tror ni hinner med haha.

mitt tips om knoppning:
-gör alltid inbakad i pannluggen blir snyggast så, och om du inte kan - LÄR DIG!
-har tunn man, ungefär en hand lång (10-15 cm)
-Gör HÅRDA flätor, de gör int ont på hästen (finns undantag)
-flätorna gör knoppen, om du gör dåliga flätor, så blir de dåliga knoppar = ta alltså god tid på dig när de gäller flätorna!
-för er som inte har så bra ögonmått - dela in manen i bitar innan du börjar, så ser ni lättare om de är jämna.



Kommentarer
Postat av: Louice

vad anväder du för mangelé ?

vart köper man de? och vad kostar de?

2010-06-13 @ 00:57:59
URL: http://louice.pankz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0