"Märkeskläder gör inte ryttaren"

Det är ett uttal som stämmer bra, för många ungdomar verkar nog tro de. Men å andra sidan så stämmer inte uttrycket riktigt faktiskt, för vet ni de har betydelse vilken utrustning man har till sin häst, som ger konsekvenser till resultaten.

Min tanke:
Joffa vs. Gpa:
Om du har en Joffa-hjälm som är obekväm och man blir svettig i den, leder de till att man ist kanske tar en skritt paus för man blir trött, när hästen hade behövt fortsätta med den övningen som ni höll på med, men pga av hjälmen så orkar du inte/blir "för varm". Men om du hade haft GPA som är bekväm och du inte blir varm i på samma sätt, så hade du kunnat fortsätta och få ut mer av dagens ridning!

Syntetsadel vs. Prestige:
En syntet är OMÖJLIGT lika bra som en Prestige sadel, då e e KVALITéTs skillnad! Om du hade haft en Prestige ist för en syntet hade den säkert legat bättre på din häst's rygg, vilket gjort den starkare och friskare i ryggen! Den hade kanske börjat hoppa bättre, för syntet sadeln låg och klämde eller så fick den helt plötsligt ett helt annat steg och takt. Men visst, de finns undantag...

"GummiRidstövlar" vs. Pioneer: 
Tror inte att "gummistövlarna" är lika sköna som Pioneer, och de kanske klämmer i knävecket vilket leder till en förfärlig stolsits, och du tappar du kontakten med hästen. Men med Pioneer som är jättesköna och följsamma hade du kanske fått till dina skänklar bättre, fått stadigare skänkel osv.

Jag kallar dessa för "gummistövlar".

Showmaster vs. Anna Scarpati:
Ett schabrak från showmaster (har sj ett sånt, menar inte att de är dåliga) har inte alls samma andasfunktion
som ett Anna Scarpati schabrak, vilket underlättar för hästen.

Säkerhetsväst Jupiter vs. Race Safe:
Man behöver bara kolla på bilderna så ser man vilken som är skönast. En race safe anpassar sig efter din kropp, medans Jupitervästen är stel som en pinne. Vilket leder till stel och sämre ridning än om du haft en race safe. (Dock tycker jag race safe känns klumpig innan den format sig)

VS.

Ja jag kan hålle på hela dagen med exempel, men jag tror ni fattar. Men jag vill inte att ni ska tro nu att jag blir Jan Brink om jag köper en Prestigesadel, utan de jag menar är att man kan förbättra ridningen med små detlajer, men du blir inte en bättre ryttare av det.

-Sen tycker jag de ser dumt ut med folk som har GPA hjälm, race safe väst, animo kavaj, tretornstövlar, kingsland jacka o tävlar LD med "dåliga" resultat. Och lika så om man tävlar LA och kommer med "gummistövlar", Joffahjälm, sliten jacka som man köpte på REA för 50 kr, jupiter väst och sånt.
Men visst, smaken e som baken.

Mina enkla tips som gör att du och din häst ser proffsiga ut på tävling:
-Ha alltid totte i håret när du rider, ha de inte hängandes, utan sätt upp de i en hästsvans, de ser mycket bättre ut!
-Ha puts på dina saker, rid inte med skitiga stövlar, eller ett träns med smutsklumpar på.
-Tvätta dina schabrak, men inte för mycket. Rid inte med ett helt utslitet schabrak, köp ett nytt ist eller använd de i vardagen!
-Knoppa hästen, annars ha ryckt man. E mycket snyggare, än lång tovig man.
-Fixa hästens svans, jag tycker de faktiskt en viktig detalj många struntar i. Klipp den och ha den utborstad, den blir så mycket finare då!




Kommentarer
Postat av: Mikaela

Kan faktist säga att jag tycker att den vänstra säkerhetsvästen är betydligt skönare, den är stelare i början (dock inte min då jag använt den så mycket) men blir skönare efter ett tag, dessutom är den säkrare än den högra.

2011-11-03 @ 12:03:56
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0