Ridövningar med bommar

Övningar jag red med hästarna idag:

Material: 3 bommar (den i mitten hade jag på 30 cm, cavaletti)
Avstånd: 7,5 m & 12 m
7,5 m = 2 korta galoppsprång
12 meter = 3 normala/lite längre eller 4 korta galoppsprång

(Avstånden är för d-ponnyer! Men c-ponnyer kan även rida efter dessa, då kan ni ta istället 4 korsta om era ponnyer inte räcker till! )

Red detta som lite uppvärmning, så hästarna blev lösgjorda. Byta varv lite då och då och gjorde samma övning.


  
1. Man kommer i höger varv, efter hörnan böjde jag nacken till vänster (ytter, mot väggen) och red i svag öppna. När jag kom till mittenbommen la jag en 8 meters volt runt bommen (nacken ska va höger ställd här) och ut på spåret sen i svag öppna.

När jag hade galopperat på lite volter och gjort föregående övning, fast i galopp kom jag sedan på denna övning. 
2. Jag börjar i vänster varv, då det är lättare eftersom det först är två korta galoppsprång och sedan tre framåt.



Detta är en lite svårare övning. Här ska du få tillbaka hästen i skritt och sedan fatta galopp igen på bara 12 meter, de blir tajt för den som inte har dresserad ponny!


3. Här kommer man i galopp, galopperar över den första bommen och efter den andra ska man bryta av till skritt och sedan fatta galopp och galoppera över sista bommen.

Gjorde andra varianter också, men dessa tyckte jag var väldigt bra! Självklart byta jag varv och så, kom inte bara från det håll bilderna visar. Men tips till er är att när ni börjar med övning 2, så börja som bilden, då det är lättare. Sen kan ni vända på det efter några gånger om det är "för lätt" :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0